BorduurWerk

Ik ben trots dat ik als enige in Nederland analoog kettingsteek- en Cornely-borduurwerk kan aanbieden.

Voordat computergestuurde borduurmachines bestonden werd machinaal borduurwerk hand-gestuurd: de bediener draaide onder tafel – met de rechterhand – een hendel rond, en de machine kopieerde tegelijkertijd die beweging. Hiermee kon men tekenen óf schrijven op stof.

De specifieke 'look' van de traditionele kettingsteek wordt onder kenners en verzamelaars nog veel bewonderd. Het karakteristieke borduurwerk wordt vaak geassocieerd met 'western wear' en dan met name de 'rhinestone cowboy'. Het opstaande chenille werk wat deze machines ook vervaardigen heeft een badstof-achtig effect. De meeste mensen kennen dit wel van de pluizige letters op Amerikaanse schooljasjes. Enkele machines in mijn collectie zijn daarnaast ook in staat om met koord, lint, pailetten-band en kralenband te borduren.


De unieke voordelen van deze machines zijn:

  1.    Het materiaal hoeft niet ingeraamd te worden zoals bij moderne borduurmachines. Daardoor zijn er eigenlijk geen maximale afmetingen. Een theatergordijn, bruidsluier of een heel rugpand het is allemaal mogelijk. De enige vereiste: het moet onder de machine passen.
  2.    Omdat het werk analoog gebeurt hoeft niets digitaal aangeleverd te worden. Een zelfgemaakte tekening op papier is al goed!
  3.    Het is véél makkelijker om borduursels langs randen te laten lopen, zoals bijvoorbeeld: de zoom van een cirkelrok.

Toch zitten er een aantal nadelen aan:

  1.     Omdat het borduurwerk uit de vrije hand gemaakt wordt, is het vaak minder geschikt voor grote oplages van identiek werk. (Zoals bijvoorbeeld: een paar honderd keer een bedrijfslogo.)
  2.     Het kettingsteek en chenille borduurwerk werkt met een soort haaknaald, en die is niet geschikt voor breisels, zoals tricot (t-shirts) en lycra. MÁÁR er is één uitzondering: als er met band, lint of koord geborduurd moet worden, kan het vaak wél op breisels.

De antieke machines waarop ik werk komen voornamelijk uit de nalatenschap van het borduurhuis Weduwe Dick Verdonck & Kinderen te Merelbeke, België. Dit bedrijf begon net na de Eerste Wereldoorlog, en borduurde – onder andere – in opdracht van de Belgische koninklijke familie. Nadat de onderneming halverwege de jaren vijftig stopte, zijn de machines op zolder verdwenen, en pas zeventig jaar later weer tevoorschijn gekomen.


De machines zijn door mij gerestaureerd, en terug in werkende staat gebracht.