Algemene Voorwaarden

Algemene Voorwaarden SAC
PDF – 103,0 KB

Artikel 1 Definities

1.1. In deze Algemene Voorwaarden worden de hiernavolgende termen in de navolgende betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven.

Stefan Alexander Costumier, gevestigd in Amsterdam, die in deze Algemene Voorwaarden als de opdrachtnemer zal worden aangeduid;

Wederpartij: Een opdrachtgever die zowel particulier als zakelijk kan zijn.

 

Artikel 2 Toepasselijkheid

2.1. Het accepteren van een aanbieding van de opdrachtnemer dan wel het uitvaardigen van een opdracht aan de opdrachtnemer houdt in dat de wederpartij de toepasselijkheid van deze Algemene Voorwaarden aanvaardt.

2.2. Deze Algemene Voorwaarden gelden voor iedere aanbieding, opdracht en overeenkomst tussen de opdrachtnemer en de wederpartij, voor zover van deze Algemene Voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken.

2.3. Eventuele afwijkingen op deze Algemene Voorwaarden zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen, in welk geval de overige bepalingen onverkort van kracht blijven.

2.4. Alle rechten en aanspraken, zoals in deze Algemene Voorwaarden en in eventuele nadere overeenkomsten ten behoeve van de opdrachtnemer worden bedongen, worden evenzeer bedongen ten behoeve van door de opdrachtnemer ingeschakelde tussenpersonen en andere derden.

 

Artikel 3 Aanbiedingen en overeenkomsten

3.1. Alle aanbiedingen en offertes zijn vrijblijvend en geschieden in enigerlei schriftelijke vorm, tenzij de opdrachtnemer om praktische, spoedeisende of andere redenen van een schriftelijk aanbod afziet. Aanbiedingen en offertes zijn geldig tot 30 dagen na offertedatum. De opdrachtnemer behoudt zich uitdrukkelijk het recht voor om de prijzen te wijzigen, in het bijzonder wanneer dat op grond van (wettelijke) voorschriften noodzakelijk is.

3.2. Een overeenkomst komt slechts tot stand na acceptatie van de opdracht van de wederpartij door de opdrachtnemer. De opdrachtnemer is gerechtigd opdrachten te weigeren dan wel bepaalde voorwaarden aan de opdracht te verbinden, tenzij uitdrukkelijk anders bepaald. Indien een opdracht niet wordt geaccepteerd, deelt de opdrachtnemer dit mee binnen tien (10) werkdagen na ontvangst van de opdracht.

3.3. De opdrachtnemer kan niet aan zijn aanbiedingen worden gehouden indien de wederpartij, naar termen van redelijkheid en billijkheid en in het maatschappelijke verkeer gangbare opvattingen, had behoren te begrijpen dat de aanbieding of offerte dan wel een onderdeel daarvan een kennelijke vergissing of verschrijving bevat.

3.4. Een samengestelde prijsopgave verplicht de opdrachtnemer niet tot levering van een deel van de in de aanbieding begrepen zaken tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.

3.5. Aanbiedingen of offertes gelden niet automatisch voor nabestellingen.

 

Artikel 4 Uitvoering

4.1. Onder uitvoering wordt verstaan alle ontwerp-, maak- en verstelwerkzaamheden aan kleding of andere materialen.

4.2. Uitvoering wordt verricht aan de hand van door de wederpartij vooraf opgestelde of opgenomen maten of/alsmede door de wederpartij verstrekte gegevens en/of opgegeven instructies en/of schetsen. 

4.3. De wederpartij is gehouden alle gegevens, maten, materialen en papieren, die de opdrachtnemer nodig heeft, op de door de opdrachtnemer gewenste wijze ter beschikking te stellen.

4.4. De juistheid van de door de wederpartij verstrekte gegevens en/of opgegeven instructies en/of schetsen komt geheel voor risico van de wederpartij. De onjuistheid van die gegevens en/of opgegeven instructies en/of schetsen kan nimmer aan de opdrachtnemer worden tegengeworpen.

4.5. Indien de uitvoering van de opdracht gegevens of materialen behoeft die de wederpartij niet tijdig levert of verstrekt, dan behoudt de opdrachtnemer zich het recht om de uitvoering van de opdracht op te schorten, en/of uit de vertraging voortvloeiende extra kosten in rekening te brengen.

4.6. In alle gevallen waarin de opdrachtnemer dat nuttig of noodzakelijk vind, heeft de opdrachtnemer het recht om bepaalde werkzaamheden door derden te laten verrichten.

4.7. De opdrachtnemer aanvaardt geen aansprakelijkheid voor de werkzaamheden die door derden worden verricht. De wederpartij vrijwaart de opdrachtnemer voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de opdracht schade lijden en welke aan de wederpartij toerekenbaar zijn.

4.8.  Indien door de opdrachtnemer of door de opdrachtnemer ingeschakelde derden in het kader van het contract werkzaamheden worden verricht op de locatie van de wederpartij of op een door de wederpartij aangewezen locatie, draagt de wederpartij kosteloos zorg voor de door de opdrachtnemer in redelijkheid gewenste faciliteiten.

4.9. Indien de opdracht bestaat uit meerdere onderdelen, dan kan de opdrachtnemer de uitvoering van nieuwe onderdelen tijdelijk onderbreken totdat de wederpartij de resultaten van één of meer van de daaraan voorafgaande onderdelen schriftelijk heeft goedgekeurd.

 

Artikel 5 Tarieven

5.1. De vergoeding wordt door de opdrachtnemer berekend op grond van vast tarief, of tarief per gewerkt uur.

5.2. Naast de in het vorige lid genoemde vergoeding, mag de opdrachtnemer ook reis- en portokosten in rekening brengen. De hiervoor genoemde kosten worden in rekening gebracht op grond van nacalculatie.

5.3. De vermelde prijzen voor de aangeboden producten en diensten zijn in euros, exclusief BTW, eventuele belastingen, heffingen of eventuele verzendkosten, tenzij anders vermeld of schriftelijk overeengekomen.

5.4. Ook nadat er een bepaalde prijs is overeenkomen, is de opdrachtnemer toch gerechtigd, na schriftelijke mededeling aan de wederpartij, tot verhoging van de prijs over te gaan, indien de opdrachtnemer kan aantonen dat zich tussen het moment van aannemen van de opdracht en levering er significante prijswijzigingen hebben voortgedaan ten aanzien van grondstoffen, valuta, lonen of anderszins niet voorziene omstandigheden.

5.5. Mocht de in het vorige lid genoemde prijsverhoging meer dan 15% bedragen, dan heeft de wederpartij het recht om de opdracht te ontbinden.

 

Artikel 6 Wijzigingen van opdracht

6.1. Als de opdracht tussentijds gewijzigd moet worden, is het van belang dat dit tijdig gecommuniceerd wordt.

6.2. De opdrachtnemer zal naar aanleiding van de wijzigingen schriftelijk aangeven wanneer dit gevolgen heeft voor de prijzen en de verwerkingstermijn.

6.3. Extra werk dat de opdrachtnemer moet verrichten buiten de vastgestelde opdracht om zal de opdrachtnemer extra afzonderlijk aan de wederpartij factureren.

 

Artikel 7 Betaling en voorschotten

7.1. Betaling dient te geschieden zonder korting of compensatie na acceptatie van de opdracht, tenzij anders schriftelijk overeengekomen.

7.2. Betaling door de wederpartij moet plaatsvinden binnen 14 dagen na de factuurdatum, en moet bijgeschreven zijn op de door de opdrachtgever aangegeven bankrekening.

7.3. Indien door de wederpartij niet tijdig aan de betalingstermijn wordt voldaan, dan is de wederpartij van rechtswege in verzuim en heeft de opdrachtgever het recht om de wettelijke rente in rekening te brengen. De rente over het opeisbaar bedrag zal worden berekend vanaf het moment dat de wederpartij in verzuim is tot het moment van voldoening van het volledige bedrag.

7.4. De opdrachtnemer is gerechtigd tot maximaal 70% van de vergoeding van Opdrachtgever als voorschot te verlangen.

7.5. Betaalde voorschotten zijn enkel terugvorderbaar indien er sprake is van opzet of grove nalatigheid aan de zijde van de opdrachtnemer.

7.6. De opdrachtnemer is gerechtigd elektronisch te factureren.

7.7. Wanneer de wederpartij tekortschiet in de nakoming van één of meerdere verplichtingen aan de opdrachtgever, komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening, in en buiten rechte, voor rekening van de wederpartij, waarbij de buitengerechtelijke kosten minimaal 15% van het factuurbedrag bedragen met een minimum van €50,–.

7.8. De wederpartij is niet niet gerechtigd tot opschorting en/of verrekening van enige verplichtingen aan de Opdrachtnemer.

 

Artikel 8 Opschorting en ontbinding

8.1. De opdrachtnemer is gerechtigd alle verplichtingen op te schorten of de overeenkomst te ontbinden wanneer:

  • De wederpartij verplichtingen uit te overeenkomst niet (geheel) nakomt;
  • Het aannemelijk is dat de wederpartij niet, niet volledig en/of niet tijdig aan een verplichting tegenover de opdrachtgever zal (kunnen) voldoen;
  • De wederpartij in staat van faillissement, schuldsaneringsregeling of surséance van betaling verkeert, onder curatele is gesteld of een verzoek daartoe aanhangig is.
  • De wederpartij bij het sluiten van de overeenkomst verzocht is een voorschot te betalen als voldoening van de opdrachtnemer verplichtingen uit de overeenkomst en als dit voorschot uitblijft of onvoldoende is.

8.2. Opschorting en ontbinding zijn slechts toegelaten voor zover de tekortkoming deze rechtvaardigen.

8.3. Daarnaast is de opdrachtnemer bevoegd de overeenkomst te (doen) ontbinden indien zich omstandigheden voordoen die van dien aard zijn dat nakoming van de overeenkomst onmogelijk of naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet langer kan worden gevergd.

8.4. Indien de overeenkomst wordt ontbonden zijn alle vorderingen van de opdrachtnemer onmiddellijk bij de wederpartij opeisbaar. 

8.5. De opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor eventueel uit een dergelijke opschorting en/of ontbinding voortvloeiende schade, van welke aard ook, voor wederpartij of derden. De opdrachtnemer behoudt steeds het recht schadevergoeding te vorderen.

 

Artikel 9 Eigendomsvoorbehoud en retentierecht
9.1. Alle door de opdrachtnemer geleverde zaken, daaronder mede begrepen ontwerpen, schetsen, tekeningen, enz., blijven volledig eigendom van de opdrachtnemer totdat de wederpartij alle verplichtingen uit de opdracht is nagekomen.

9.2. De wederpartij is niet bevoegd de onder het eigendomsvoorbehoud vallende zaken te verpanden of op enige andere wijze te bezwaren.

9.3. Indien derden beslag leggen op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken dan wel rechten daarop willen vestigen of doen gelden, is de wederpartij verplicht de opdrachtnemer zo snel als redelijkerwijs verwacht mag worden daarvan op de hoogte te stellen.

9.4. Totdat de wederpartij alle kosten betreffende het contract heeft voldaan, heeft de opdrachtnemer het recht materiaal en goederen die de opdrachtnemer van de wederpartij heeft, onder zich te houden, ongeacht of de goederen van de wederpartij betrekking hebben op de opdracht. Het recht tot retentie heeft de opdrachtnemer in geval de wederpartij in staat van faillissement of surseance van betaling wordt verklaard, bij overlijden van de wederpartij dan wel in geval de wederpartij onder curatele wordt gesteld.

9.5. Alle tijdens de opdracht ontwikkelde of ter beschikking gestelde bijzaken zoals onder andere, doch niet uitsluitend: documentatie, fotografisch materiaal, patronen, alsmede voorbereidend materiaal daarvan blijven wettelijk eigendom van de opdrachtnemer.

 

Artikel 10 Verwerkingstijd, afhalen en bezorgen

10.1. Verwerkingstermijnen zijn indicatief en gelden als zodanig niet als fatale termijnen.

10.2. Overschrijding van de verwerkingstermijn geeft de wederpartij of derden geen aanspraak op schadevergoeding of het recht tot ontbinding van de overeenkomst, behoudens indien er sprake is van opzet of grove nalatigheid aan de zijde van de opdrachtnemer. 

10.3. Indien de opdrachtnemer gegevens of materialen behoeft van de wederpartij in het kader van uitvoering van de overeenkomst, vangt de levertijd aan nadat de wederpartij deze aan de opdrachtnemer ter beschikking heeft gesteld.

10.4. Tenzij anders overeengekomen, geschiedt aflevering op atelier/winkel/magazijn van de opdrachtnemer.

10.5. De wederpartij is verplicht de gekochte zaken af te nemen op het moment waarop hem deze ter beschikking staan of aan hem ter hand worden gesteld.

10.6. Indien de wederpartij de afname weigert of nalatig is met het verstrekken van informatie of instructies noodzakelijk voor de levering, zullen de voor levering bestemde zaken worden opgeslagen voor risico van de wederpartij tot een maximum tijd van drie maanden nadat de opdrachtgever hem heeft verwittigd. De wederpartij zal in dat geval alle aanvullende kosten verschuldigd zijn.
10.7.Komen de opdrachtnemer en de wederpartij bezorging overeen, dan behoudt opdrachtnemer het recht bij levering de kosten voor bezorging afzonderlijk te factureren.
10.8. Indien is overeengekomen dat levering in fasen zal worden uitgevoerd kan opdrachtnemer de uitvoering van die onderdelen die tot een volgende fase behoren opschorten tot dat de wederpartij de resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.

10.9. Bij het aanbrengen van een tussentijdse wijziging in de opdracht, wordt de levertijd overeenkomstig verlengd.

10.10. De opdrachtnemer is gerechtigd om op het door de wederpartij opgegeven adres te bezorgen.

 

Artikel 11 Risico-overgang
11.1. Het risico van verlies of beschadiging van de producten die voorwerp van de overeenkomst zijn, gaat op de wederpartij over op het moment waarop deze aan de wederpartij juridisch en/of feitelijk worden geleverd en daarmee in de macht van de wederpartij of van een door de wederpartij aan te wijzen derden worden gebracht. 

 

Artikel 12 Retouren

12.1. Ontwerpen zijn persoonlijk en maatkleding wordt door de opdrachtnemer op maat gemaakt. De opdrachtnemer neemt daardoor geen geleverde zaken retour als de wederpartij om welke reden dan ook er geen gebruik meer wil van maken.

 

Artikel 13 Reclames

13.1. Onder reclame dient te worden verstaan alle grieven van de wederpartij terzake de hoedanigheid van de geleverde zaken.

13.2. De wederpartij heeft de verplichting de geleverde zaken, ontwerpen, of materialen bij aflevering te controleren op tekorten en/of beschadigingen.

13.3. De wederpartij heeft de verplichting om bij voltooiing van de opdracht te onderzoeken of de uitvoering aan de overeenkomst is beantwoord.

13.4. Geringe afwijkingen in kleur, voor zover redelijkerwijs niet vermijdbaar, geven de wederpartij geen recht te reclameren.

13.5. Reclames betreffende zichtbare gebreken dienen binnen 24 uur na ontvangst van de zaken aan de opdrachtnemer kenbaar te zijn gemaakt. In het geval dat gebreken niet op een eenvoudige wijze kunnen worden geconstateerd, dienen reclames uiterlijk binnen drie dagen aan de opdrachtnemer kenbaar te zijn gemaakt.

13.6. De zaken waarop de reclame betrekking heeft dienen door de wederpartij voor de opdrachtnemer ter beschikking te worden gehouden. Behoudens schriftelijke toestemming van de opdrachtnemer is het de wederpartij niet toegestaan de zaken, kleding en materialen waarop de reclame betrekking heeft aan de opdrachtnemer te retourneren.

13.7. In geval van een gerechtvaardigde reclame is de opdrachtnemer uitsluitend verplicht om zo spoedig mogelijk tot vervanging of herstel over te gaan, zonder dat de opdrachtnemer aansprakelijk kan worden gesteld voor eventueel door de wederpartij of derden geleden schade. Voor deze vervanging of herstel kunnen kosten in rekening worden gebracht, indien niet is voldaan aan de in artikel 16.1 en 16.2 gestelde garantievoorwaarden.

 

Artikel 14 Aansprakelijkheid

14.1. De opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor door de wederpartij geleden en te lijden schade, tenzij de geldende wettelijke regelingen en/of de onderhavige voorwaarden uitdrukkelijk anders bepalen. 

14.2. De wederpartij dient de opdrachtnemer voorafgaande aan de opdracht op de hoogte te stellen van (verborgen) gebreken, vlekken, kleurverschillen in enige de door de wederpartij aangeleverde materialen.

14.3. Voor beschadiging van kleding en/of materialen die de wederpartij aan de opdrachtnemer ter hand stelt, is de opdrachtnemer niet aansprakelijk, tenzij en voor zover sprake mocht zijn van opzet of grove schuld van de opdrachtnemer.

14.4. De opdrachtnemer is slechts aansprakelijk indien en voor zover er sprake is van opzet of grove nalatigheid aan de zijde van de opdrachtnemer. Het recht op schadevergoeding door de opdrachtnemer is te allen tijde beperkt tot personen- en zaakschade. In het bijzonder is de vergoeding van gevolgschade door de opdrachtnemer uitgesloten.

14.5. De opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor schade ontstaan door derden in opdracht van de opdrachtnemer ten behoeve van de wederpartij verleende diensten of geleverde zaken, vervaardigde kleding of andere materialen.

14.6. De wederpartij vrijwaart de opdrachtnemer voor vorderingen wegens schade die veroorzaakt zijn doordat de wederpartij onjuiste of onvolledige informatie of materialen aan de opdrachtnemer heeft verstrekt.

14.7. Indien de wederpartij aan de opdrachtnemer informatiedragers, elektronische bestanden of software etc. verstrekt, garandeert de wederpartij dat de informatiedragers, elektronische bestanden of software vrij zijn van virussen en defecten. Enige door de opdrachtnemer verkregen kosten of schade door het niet naleven van deze regel door de wederpartij komen op rekening van de wederpartij.

14.8. Kleuren van ontwerpen, kleding en geleverde zaken kunnen als gevolg van monitor-instellingen, lichtbronnen in de ruimte waar de kleuren worden bekeken en andere omstandigheden afwijken van de werkelijke kleur van het product. De opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade die hier uit voortvloeit. Evenmin heeft de wederpartij het recht op kosteloze aanpassing van het de geleverde zaken, dan wel vervanging van de geleverde zaken.

14.9 De opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, voortvloeiend uit onjuist en/of onoordeelkundig gebruik van de geleverde zaken.

 

Artikel 15 Overmacht

15.1. Onverminderd de overige aan de opdrachtnemer toekomende rechten, heeft de opdrachtnemer in geval van overmacht het recht om, naar eigen keuze, de uitvoering van de opdracht op te schorten, dan wel de overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst te ontbinden, door dit aan de wederpartij schriftelijk mee te delen en zonder dat de opdrachtnemer gehouden is tot enige schadevergoeding, tenzij dit in de gegeven omstandigheden naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar zou zijn.

15.2. Onder overmacht wordt verstaan iedere tekortkoming welke niet aan de opdrachtnemer kan worden toegerekend, omdat zij niet te wijten is aan zijn schuld en noch krachtens de wet, rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.

15.3. Indien de opdrachtnemer bij het intreden van overmacht al gedeeltelijk aan de verplichtingen van de opdracht heeft voldaan, of slechts gedeeltelijk aan zijn verplichtingen kan voldoen, is de opdrachtnemer gerechtigd het reeds verrichte deel afzonderlijk te factureren. 

 

Artikel 16 Garantie op geleverde zaken

16.1. De opdrachtnemer staat in voor deugdelijkheid, evenals de kwaliteit van de door hem geleverde zaken, een en ander met in achtname van wat elders in deze Algemene Voorwaarden is bepaald.

16.2. De opdrachtnemer verleent uitsluitend op de door hem geleverde zaken en onderdelen garantie. De garantie geldt gedurende twee kalendermaanden vanaf de datum van levering.

16.3. De opdrachtnemer verleent garantie op de door hem geleverde zaken dan en alleen dan als aan de volgende garantievoorwaarden is voldaan:

– Er is voldaan aan de was-, en onderhoudsadviezen gegeven door de opdrachtnemer, inzake het voorkomen en tegengaan van het krimpen, het optreden van kleurverschillen of andere verwering en slijtage van de kleding en/of materialen.

– De kleding of materialen zijn door de opdrachtnemer afgespeld en de wederpartij gaat akkoord met de aanpassing(en) door het verlenen van de opdracht aan de opdrachtnemer.

– De materialen zijn gecontroleerd door de wederpartij bij het afleveren, dan wel binnen 24 uur na het afleveren. En eventuele gebreken zijn binnen 24 uur na het afleveren schriftelijk gemeld bij de opdrachtnemer.

16.4. Indien en slechts indien aan deze garantievoorwaarden is voldaan, zal de opdrachtnemer kosteloos de benodigde aanpassingen maken. Garantieaanspraken omvatten slechts het aanpassen of herstellen van het eerder verrichtte werkzaamheden.

16.5. Aanspraken op garantie worden niet erkend indien:

– De wederpartij niet heeft voldaan aan de was- of onderhoudsadviezen.

– De kleding of materialen niet heeft gecontroleerd bij het afleveren, dan wel binnen 24 uur na het afleveren en eventuele problemen binnen 24 uur na het afleveren schriftelijk heeft gemeld bij de opdrachtnemer. Zie 13.5: In het geval dat gebreken niet op een eenvoudige wijze kunnen worden geconstateerd, dienen reclames uiterlijk binnen drie dagen aan de opdrachtnemer kenbaar te zijn gemaakt.

– De geleverde zaken voor andere dan de normale doeleinden worden gebruikt dan wel op onoordeelkundige wijze worden behandeld, gebruikt of onderhouden of indien de wederpartij wijzigingen aan de geleverde zaken heeft aangebracht.

– Het herstel of de vervanging van de materialen door de wederpartij zelf plaatsvindt.

16.6. Indien de garantie op geleverde zaken niet wordt erkend, omdat niet is voldaan aan de garantievoorwaarden is het aan de opdrachtnemer om voor verdere aanpassing, zijnde een nieuwe opdracht, de volledige kosten in rekening te brengen volgens de door de opdrachtnemer gestelde prijzen, dan wel een beperkte korting te geven.

 

Artikel 17 Geheimhouding

17.1. De opdrachtnemer en de wederpartij zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie en gegevens die zij in het kader van de opdracht van elkaar hebben verkregen.

17.2. Informatie heeft als vertrouwelijk te gelden tenzij dit anders door de andere partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie.

17.3. De in lid 1 bedoelde geheimhouding geldt niet voor zover wettelijke- of beroepsregels ons een informatieplicht opleggen.

 

Artikel 18 Intellectueel eigendom

18.1. Alle rechten van intellectueel eigendom op alle krachtens de opdracht ontwikkelde of ter beschikking gestelde zaken zoals onder andere, doch niet uitsluitend: documentatie, materialen, offertes, ontwerpen, patronen, alsmede voorbereidend materiaal daarvan, berusten uitsluitend bij de opdrachtnemer.

18.2. De wederpartij vrijwaart de opdrachtnemer voor aanspraken van derden met betrekking tot rechten van intellectueel eigendom op door de wederpartij verstrekte materialen of gegevens, die bij de uitvoering van de opdracht worden gebruikt.

 

Artikel 19 Tussentijdse opzegging

19.1. De wederpartij kan de opdracht voortijdig opzeggen onder schriftelijke opgave van redenen aan de opdrachtnemer.

19.2. Voor zover de redenen van opzegging niet zijn gelegen in wanprestatie van de opdrachtnemer is de wederpartij gehouden aan alle door de opdrachtnemer reeds gemaakte kosten te vergoeden en de voor de uitvoering van de opdracht bestemde materialen en halffabricaten voor de rekening van de wederpartij te nemen tegen de door de opdrachtnemer in de calculatie opgenomen prijzen.

19.3. Naast de in het vorige lid genoemde kosten, is de wederpartij de opdrachtnemer ook een vergoeding wegens omzetderving verschuldigd, als volgt te berekenen:

19.4. Bij gehele of gedeeltelijke annulering door de wederpartij, meer dan één maand voorafgaande aan de uitvoering van de opdracht, 10% van de overeengekomen vergoeding;

19.5. Bij gehele of gedeeltelijke annulering door de wederpartij, minder dan één maand maar meer dan veertien dagen voorafgaande aan de uitvoering van de opdracht, 75% van de overeengekomen vergoeding;

19.6.Bij gehele of gedeeltelijke annulering door de wederpartij tijdens de uitvoering van de opdracht alsmede tot en met veertien dagen voorafgaande aan de uitvoering van de opdracht, 100% van het overeengekomen vergoeding.

19.7. De opdrachtnemer mag enkel van zijn bevoegdheid tot voortijdige beëindiging gebruikmaken ten gevolge van feiten en omstandigheden, die zich aan de invloed van de opdrachtnemer onttrekken of de opdrachtnemer niet zijn toe te rekenen, of wanneer voltooiing van de opdracht in redelijkheid niet kan worden gevergd. De opdrachtnemer behoudt zich daarbij aanspraak op betaling van de declaraties voor tot dan toe verrichte werkzaamheden.

 

Artikel 20 Diversen

20.1. Wanneer door de opdrachtnemer gedurende korte of langere tijd al dan niet stilzwijgend afwijkingen van deze Algemene Voorwaarden zijn toegestaan, laat dat onverlet haar recht alsnog directe en strikte naleving van deze Algemene Voorwaarden te eisen. De wederpartij kan nimmer enig recht doen laten gelden op grond van het feit dat de opdrachtnemer deze Algemene Voorwaarden soepel toepast.

20.2. Wanneer de wederpartij zaken ter beschikking stelt van de opdrachtnemer, waaronder maar niet behouden tot niet opgehaalde geleverde zaken, dan behoudt de opdrachtnemer het recht die zaken aan zich toe te eigenen drie maanden na voltooiing van de opdracht.

 

Artikel 21 Geschillen

21.1. De rechter in de vestigingsplaats van de opdrachtnemer is bij uitsluiting bevoegd van geschillen kennis te nemen, tenzij de kantonrechter bevoegd is. Niettemin heeft de opdrachtnemer het recht het geschil voor te leggen aan de volgens de wet bevoegde rechter.

21.2. Partijen zullen eerst een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten.

 

Artikel 22 Toepasselijk recht

22.1. Op elke overeenkomst tussen de opdrachtnemer en de wederpartij is Nederlands recht van toepassing.

22.2. Indien één of meer van de bepalingen van deze Algemene Voorwaarden of enige andere overeenkomst met de opdrachtnemer in strijd mochten zijn met enig toepasselijk rechtsvoorschrift, zal de betreffende bepaling komen te vervallen en zal deze worden vervangen door een door de opdrachtnemer vast te stellen nieuwe rechtens toelaatbare vergelijkbare bepaling.

 

Artikel 23 Betreffende de Algemene Voorwaarden

23.1. Ingeval van uitleg van de inhoud en strekking van deze Algemene Voorwaarden, is de Nederlandse tekst daarvan steeds bepalend.

23.2. Van toepassing is steeds de laatst gedeponeerde versie c.q. de versie zoals die gold ten tijde van het tot stand komen van de overeenkomst.